Odżywki regeneracyjne po wysiłku – co dają tzw. „potreningówki”?

Regeneracja mięśni po treningu jest jednym z głównych zasad, które powinien przestrzegać każdy sportowiec siłowy. Świadczy o tym fakt, iż wzrost mięśni nie odbywa się podczas treningu, a w czasie okresu, gdy organizm przebywa w czasie spoczynku, czyli tzw. regeneracji. W celu przyspieszenia procesów naprawczych mięśni oraz ich przyrostu, producenci suplementów diety dla sportowców wprowadzają na rynek produkty potrenigowe, których głównym celem jest skrócenie czasu katabolizmu mięśniowego.

 

Na czym polega regeneracja po treningu?

Skuteczność naprawy mięśni po intensywnym wysiłku fizycznym zależy głównie od techniki wykonywanych czynności, których celem jest przyspieszenie odnowy włókien mięśniowych. Istotne działania w ramach regeneracji to wykonywanie rozciągania, uzupełnianie odpowiednich ilości witamin i minerałów, stosowanie odpowiedniej diety, należyty wypoczynek, a także stosowanie prawidłowej suplementacji niezbędnych substancji, których dostarczenie przez pożywienie we właściwych ilościach jest niemożliwe.

Dzięki odpowiedniej suplementacji możliwe jest dostarczenie organizmowi niezbędnych składników odżywczych, które przyspieszą naprawę mięśni, a także przywrócenie równowagi hormonalnej i chemicznej w organizmie ludzkim oraz wspieranie funkcjonowania układu nerwowego.

 

Substancje zawarte w „potreningówkach”

Wielu producentów wprowadziło na rynek specjalne linie suplementów potreningowych, które w swoim składzie zawierają bezpieczne związki, niezbędne do wspomagania procesów odnowczych w mięśniach. Są to :

  • Kreatyna – dzięki regularnym zażywaniu tej substancji możliwe jest przeprowadzanie treningów o większej częstotliwości. Zwiększa ona proces regeneracji komórek w mięśniach oraz wspomaga budowanie „rzeźby”.
  • Glukozamina – jest jednym ze związków biorących udział w budowie i utrzymaniu zdrowej formy tkanek mięśniowych i stawów.
  • Aminokwasy BCAA – Stanowią najważniejszy element regeneracji potreningowej. W ich skład wchodzą leucyna, izoleucyna oraz walina, które wpływają na syntezę białek oraz odpowiednią odbudowę mięśni.
  • Glutamina – Jest jednym z substancji organicznych, naturalnie produkowanych przez organizm. Mimo tego, że każdy z nas posiada jej zapasy, to osoby uprawiające sporty mają większe zapotrzebowanie na ten związek. Glutamina odpowiada za transport atomów azotu, które podczas budowy mięśni spełniają istotną rolę.

 
 

Katagoria: porady dla sportowców
Słowa kluczowe: , , , , , , , ,
Opublikowano 12 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1033  razy.