Joga i jej wpływ na zdrowie i psychikę

Joga to tak naprawdę element filozofii indyjskiej, powiązany ściśle z religią. Należy do sześciu ortodoksyjnych systemów i polega na badaniu związków między ciałem a duchem i umysłem. Efektem praktykowania jogi (ascezy, zasad etycznych i medytacji) ma być poznanie natury rzeczywistości, a także sansara. W Indiach wciąż joga jest praktykowana jako forma religijna, a także w wielu innych krajach.

 

Pierwsze ślady jogi pochodzą z doliny Indusu i datowane są na lata 2300-1500 p.n.e. Podczas badań archeologicznych odnaleziono tam wiele figurek ludzi w różnych pozach. Znajdowały się one zarówno w dużych i bogatych domach, jak i w malutkich. Świadczy to o ogromnym rozpowszechnieniu jogi na tamtym terenie. Klasyczna joga składa się z trzech części: poznanie zewnętrzne, poznanie wewnętrzne i poznanie duchowe. Każda z tych części dzieli się na kolejne. Zewnętrzne to przykazania moralne i etyczne, zasady postępowania, postawy ciała, wewnętrzne: rytmiczna kontrola oddechu, powściągnięcie zmysłów oraz koncentracja, natomiast do duchowych należą medytacja i skupienie.

Aktualnie joga stała się bardzo popularną formą aktywności fizycznej, która dla wielu nie ma nic wspólnego z religią czy głęboką filozofią. W Stanach Zjednoczonych oraz Europie lekcje jogi są niezwykle popularne we wszystkich kręgach kulturowych, także w Polsce ta dziedzina bardzo się rozwija – każdy klub fitness czy siłownia posiada w swojej ofercie zajęci z jogi. Praktykuje się zarówno jogę stricte fitnessową, jak i medytacyjną, hathajogę czy związaną z medycyną. Ćwiczenia jogi doskonale wpływają na zdrowie zarówno ciała, jak i psychiki. Jeśli są wykonywane poprawnie, pomagają się wyciszyć i poprawić kondycję całego ciała.

Podczas ćwiczeń jogi można uzyskać harmonię – równowagę między ciałem a duchem. Należy oczywiście skupić się na ćwiczeniach, wyciszyć i robić wszystko powoli i dokładnie. Jogi trzeba się nauczyć i dotyczy to zarówno skomplikowanych figur czy pozycji, jak i po prostu umiejętności odcięcia się od rzeczywistości i uwolnienia umysłu od wszelkich myśli. Początkujący często nie potrafią skupić się na własnym ciele i umyśle, joga ich po prostu śmieszy. Trzeba jednak przemóc się i wsłuchiwać w rytm swojego ciała, który doskonale podpowie, co powinno się w danym momencie zrobić. Podczas ćwiczeń ważna jest także odpowiednia muzyka, która powinna być cicha i relaksacyjna, uwalniająca umysł od natłoku myśli.

Joga sama w sobie nie może być uważana jako terapia ciała czy ćwiczenia leczące. Poprzez wyciszenie i rozciągnięcie, pomaga ona poczuć się lepiej, ale nie leczy. Dzięki praktykom jogi łatwiej się jednak odstresować – ćwiczenia ułatwiają usuwanie z organizmu hormonu stresu, kortyzolu, a wyciszony umysł „wyrzuca” z pamięci to, co złe i niepotrzebne. Dodatkowo mięśnie się rozciągają i rozluźniają, co ułatwia w usunięciu napięć i nerwobóli. Takie ćwiczenia pozwalają także stworzyć więź z innymi ludźmi, mimo braku rozmów. Wspólne ćwiczenia w grupie sprawiają, że stajemy się bardziej otwarci na innych.

 

Za cenne wskazówki dziękujemy portalowi StylePiękna.pl

 
 

Katagoria: porady dla dbających o kondycję
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , ,
Opublikowano 2 lata temu.
Publikacja była czytana: 2098  razy.